четвртак, 1. децембар 2016.

НАУЧНИ КЛУБ И "ЗАНИМЉИВИ ОГЛЕДИ ИЗ ХЕМИЈЕ"

Од ове године у оквиру Клуба родитеља и наставника u OŠ "Petar Petrović Njegoš" дошло се на идеју да почне са радом Научни клуб за ученике нижих разреда (трећи и четврти разред). Клуб води наставница хемије Оливера Љујић. Замишљено је да се одрже четири радионице током школске године. За прво полугодиште су планиране две радионице.
Прва радионица одржана је у понедељак, 28.11.2016., за време петог часа. Тема радионице је гласила “Занимљиви огледи из хемије.” Огледе су изводили ученици 8/4 разреда а укупно је реализовано 11 огледа. Радионици су присуствовали Његошеви трећаци (по троје из сваког разреда).
 Након кратког упознавања са садржајем радионице кренуло се са извођењем огледа. Сви смо редом посматрали шта се дешава пратећи инструкције наставнице Оливере .
Трећаци су били заинтересовани да све виде али је било гужве и можда нису сви уочили промене које су се десиле.


Приложене фотографије показују како нам је било занимљиво и другачије. Након свих огледа мало смо попричали са ученицима желећи да сазнамо који огледи су на њих оставили најјачи утисак.


Наставница хемије се захвалила свим учесницима на одвојеном времену и залагању што је допринело квалитетној и успешној реализацији радионице. “Обавестила сам их већ о следећој радионици коју планирам за децембар, а то ће бити израда сапуна”, изјавила је наставница Оливера."
Аутори текста и фотографија Огњен Родић и Зоран Степанов, чланови Његошеве Новинарске секције

Radionica

Kada kažemo „učenje”, asocijacije mnogih od nas su reči koje imaju negativnu konotaciju ili proizvode negativna osećanja. Nastavnica engleskog jezika Marija Blažović i Ana Kikinđanin, roditelj, potrudile su se da u okviru aktivnosti Kluba roditelja i nastavnika realizuju „Pomoć u učenju“, aktivnost koja za cilj ima da đacima ponudi alate kojima će učenje pretvoriti u zabavnu aktivnost.  Tokom protekle nedelje đacima sedmog razreda predstavljene su tehnike učenja pomoću slika, šta su to i kako koristiti mape uma i na koji način lakše pamtiti. Učenje crtanjem, korišćenjem sopstvenih asocijacija, mnoštva boja i oblika đacima se dopalo i na licu mesta su primenom novih tehnika uspeli da izrecituju pesmicu i nauče lekciju. U narednom periodu planirano je da se održi još ovakvih radionica u koje će se uključiti i drugi roditelji, nastavnici i deca a koje će imati za cilj da đacima olakšaju proces učenja, da se motivišu da lako i brzo uče i bolje pamte.










понедељак, 29. август 2016.

Otvoren dan škole - prijem budućih prvaka/kinja

Događaj je realizovan u subotu 19.03.2016. u OŠ "Petar Petrović Njegoš"  u 10:00h u Velikom objektu škole. Prezentaciji je prisustvovalo preko 100 budućih roditelja/ki koji su nakon priredbe čuli prezentaciju o saradnji škole i roditelja/ki. 

Putem prezentacije su infornisani o Savetu roditelja i načinima za uključivanje u organizovanju aktivnosti i rad škole. Prezentovane su školski timovi i aktivnosti koje se u saradnji sa  roditeljima/kama organizuju u školi.
Roditelji su dobro reagovali na prezentaciju, iskazali zadovoljstvo i zainteresovanost da se priključe radu timova i Savetu roditelja.




Prvi sastanak Kluba partnerstva roditelja/ki i nastavnika/ca


Prvi sastanak Kluba partnerstva roditelja/ki i nastavnika/ca realizovan je u ponedeljak 14.03.2016. u OŠ “Petar Petrović Njegoš”. 
Sastanak je počeo u 19h i njemu je prisustvovalo 14-toro nastavnika/ca i roditelja/ki, koji su diskutovali o problemima sa kojima se susreću u školskom okruženju i o mogućnostima za rešavanje tih problema. Prisutni/e su se složili da je ključna stvar za uspostavljanje saradnje, izgradnja poverenja roditelja/ki u školu i škole u roditelje/ke.
Nastavnici/ce su podelili/le svoja zapažanja, da roditelji/ke koji nisu u prosveti često ne razumeju rad prosvetnih radnika/ca, slabo su upućeni u procedure i u mogućnosti za uključivanje u rad škole. Kao jedan od najvećih problema naveli su zid u komunikaciji između nastavnika/ca i roditelja/ki, nesaradnja. Nastavnici/ce su skrenuli pažnju  da je škola od 2005. godine pokrenula priču o jačanju partnerstva, a da je i država sistemski radila na uključivanju roditelja/ki. Neki od rezultata  su i formiranje Saveta roditelja i uključivanje rofitelja/ki u rad Školskog odbora, čime su roditelji/ke dobili priliku, da direktno učestvuju u radu i odlučivanju. Zaključak je da bi roditelji/ke te mogućnosti treba i da koriste. 
Direktor škole je napomenuo da su vrata njegove kancelarije uvek otvorena za roditelje/ke, da se ta prilika ne koristi dovoljno, često se priča o školi priča van školskog okruženja i da je to jedan od razloga dubljeg nerazumevanja između roditelja/ki i škole. Direktor je zaključio da bi po sve bilo bolje da se roditelji/ke obrate školi i da se kroz zajednički dogovor nađe najbolje rešenje za učenike/ce. 
Roditelji/ke su iz svog ugla  sagledali da komunikacija postoji i da su oni naišli na razumevanje i pozitivnu reakciju škole, ali da se mora više i strukturalnije raditi na boljoj informisanosti roditelja/ki, jer roditelji/ke  ne poznaju procedure, vrlo često ne znaju kome i kako da se obrate, uglavnom su upućeni na razredne starešine i  nisu informisani o postojanju i radu timova u školi.
Interesovanje roditelja/ki opada sa odrastanjem učenika/ca. U nižim razredima dolaze redovno, posećuju Otvorena vrata, dok u višim razredima to nije slučaj i vrlo često se dogodi da niko od roditelja/ki ne prisustvije časovima, predavanjima i  tribinama, komentarisali su nastavnici/ce.

U školi se događaju i situacije vršnjačkog nasilja među učenicima/cama, u tim situacijama je izuzetno važna saradnja, da bi se prekinuo zatvoren krug nasilja. Sve strane bi morale imati svest o važnosti učestvovanja u pozitivnom pregovaranju i konstruktivnom rešavanju. Pored direktne saradnje, veoma je važna i indirektna saradnja rodirelja/ki i nastavnika/ca, kroz radne akcije, sportske dane i druge aktivnosti koje se realizuju u školi, da roditelji/ke shvate da nastavnici/ce nisu samo nastavnici/ce nego i ljudi. Veoma je bitno međusobno upoznavanje, jer se samo tako mogu srušiti zidovi među nastavnika/ca i roditelja/ki. 
Potrebno da se vise okrenemo učenicima/cama, da svako dete ima  neku pozitivnu osobinu, nešto u čemu je dobro - to treba pronaći i isticati, da se vise družimo sa decom, da ih čujemo i uvažimo, da steknu poverenje u nas, istakli su nastavnici/ce. Roditelje/ke treba da zovemo i da pohvalimo decu, a ne da smo samo u kontaktu kada se javi neki problem, u tim situacijama roditelji/ke često imaju otpor prema školi i potrebu da “brane” svoje dete po svaku cenu. 

Zaključak, prvog radnog sastanka je da će škola uraditi vise na promociji mogućnosti za uključivanje roditelja i na boljoj informisanosti roditelja. 

субота, 27. август 2016.

PRIRUČNIK _ Korak-napred-u-saradnji-skole-i-roditelja

Na ovom linku možete preuzeti:
PRIRUČNIK _ Korak-napred-u-saradnji-skole-i-roditelja

Porodica i škola imaju zajednički cilj – da podržavaju i podstiču razvoj deteta. Partnerstvo roditelja i škole i uključivanje roditelja u različite aspekte školskog života predstavljaju važnu komponentu obrazovno-vaspitnog procesa. Saradnja porodice i škole počinje polaskom deteta u školu i traje sve dok dete pohađa školu. Taj period u razvoju deteta ima izuzetan značaj za intelektualni, socijalni, moralni, emocionalni i fizički razvoj pojedinca. 
Usklađena i kvalitetna saradnja porodice i škole predstavlja značajan izvor podrške za decu i mlade. 
Zahtevi savremenog društva i realnost porodičnog funkcionisanja, kvalitet i intenzitet porodičnog uticaja pred školu postavljaju izuzetno visoka očekivanja u podsticanju i praćenju razvoja dece i mladih. Istovremeno, postavlja se pitanje da li škola prepoznaje svoju ulogu i da li ume da odgovori na tako visoke zahteve. 
Odeljenjske starešine su spona u saradnji između roditelja i škole. Kvalitet i učestalost saradnje opadaju sa uzrastom dece i u najvećem broju slučajeva se svode na jednosmerno informisanje roditelja o uspehu i napredovanju deteta. S druge strane, svi učesnici obrazovno-vaspitnog procesa slažu se da saradnju između roditelja i škole treba unaprediti. S obzirom na značaj odeljenjskog starešine za razvoj poverenja i jačanje saradnje između roditelja i škole, prepoznali smo potrebu za osnaživanjem odeljenjskih starešina za uspostavljanje i negovanje kvalitetne saradnje sa roditeljima. 

уторак, 23. август 2016.

Предлог за успостављање Клуба родитеља и наставника


Као што је пракса показала, иако је тема учешћа родитеља у образовању препозната у свим значајим документима образовних политика, односно постоји значајна мотивација родитеља да учествују, не постоје довољно ефикасни механизми који ће помоћи родитељима да буду активни и укључе се у рад школе. Ограничења која сусрећемо кроз рад Савета родитеља, јасно показују да овај начин учешћа није у пуној мери ефикасан. Разлози су многоброји – од ограничења самих мандата Савета (реч је осаветодавном телу који има дефинисане ингеренције у одређеним областима, нису довољано ефикасна – превелики број чланова онемогућава редовно сусретање и доношење одлука, итд),  до недовољог разумевања мандата и недостатка компетенција родитеља да делују у оквиру Савета.
Управо из тих разлога значајан број школа доноси одлуке да развије друге облике (механизме) учешћа родитеља који омогућавају ефикаснији рад, као што је формирање Клубова родитеља и наставника. 
Клубови родитеља и наставника представљају групе које чине родитељи и наставници заинтересовани да се активније укључе у креирање и реализацију програма који представљају подршку за све актере активне у образовном процесу – ученике, родитеље и наставнике. Клубови су  оперативне јединице које могу брже и ефикасније да се организују и реализују активности као што су:
Испитивање потреба и интересовања различитих актера – родитеља, наставника и ученика за одређеном подршком, 
Креирање програма неформалног образовања на све теме које се препознају као значајне, како за ученике, тако и за родитеље и наставнике,
Развој иницијатива за унапређење организације живота у школи – школског окружења и услова у школи ,
Мапирање/препознавање значајних програма/ иницијатива, удружења, итд. у локалној заједници, али и шире (на међународном плану) са којима треба развити партнерство/ укључити се у рад,
Прикупљање срестава за програме/ иницијативе које се дешавају у школи, итд.

Посебна добит од успостављања Клубови је чињеница да они представљају место које окупља наставнике и родитеља, који кроз  заједнички рад унапређују међусобну сарадњу у достизању најбољег интереса ученика у процесу образовања.

Клубови родитеља и наставника тренутно се креирају широм земље уз подршку УНИЦЕФ –а и Фондације за отворено друштво, те је то био разлог да се прикључимо овом покрету и у оквиру те инцијативе градимо наш зрењанински Клуб. 



Партнерски за образовање

Национални програм за развијање партнерства наставника и родитеља


Кроз формирање Клубова партнерства родитеља и наставника у основним и средњим школама у Србији, школе се укључују у национални програм за оснаживање просветних радника и родитеља. Циљ програма је развијање партнерства и јачање утицаја на свим нивоима (школском, општинском и националном) за решавање проблема, професионално усавршавање, боље информисање и размену искустава и идеја.
Програм се тренутно реализује у 11 градова у Србији (Београд, Нови Сад, Суботица, Лозница, Зрењанин, Чачак, Краљево, Ниш, Сечањ, Лесковац и Нови Пазар), кроз заједничке акције просветних радника и родитеља у оквиру Клубова у овим градовима.